jallwe

  • ۰
  • ۰

مقاله درباره ادیان ایران باستان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

ادیان ایران باستان

میدانیم که اصل و ریشه مذاهب مترقی جهان از عقائد ساده اقوام بدوی و قبائل و عشائر همجی ، که هزاران سال قبل در جهان می زیسته اند، نشأت گرفته است. از این رو در مقام تحقیق از مذهب ایرانیان باستانی نیز باید اصل و مبدأ آن را در افسانه ها و اساطیر آریائی های سفید پوست، هزاران سال قبل از این، جستجو کنیم . همان قوم و نژادی که در قرون قدیمه قبل از تاریخ مکتوب یا لااقل از هزاره دوم و سوم قبل از میلاد در فلات ایران نمایان شده اند.در طول مدت افزون از جهار هزار سال یک سلسله تحولات فکری و تندیشه های مذهبی در مردم آریائی نژاد این آب خاک به ظهور رسیده است که از مبادی بدوی چون فتیشیزم و آنیمیزم و پرستش مظاهر طبیعت آغاز شده و در عصر حاضر به دیانت شیعه امامیه که از فرق اسلام و مذهب رسمی امروز ما ایرانیان می باشد ، پایان می پذیرد.

در هزاره اول قبل از میلاد در اثر آمیزش آرین ها با سکنه بومی در ایران و هند فرهنگ و تمدن جدیدی در آن دو کشور به ظهور رسیده و لسان های ایشان که قبلا لهجه های محلی بوده و بعدا صورت تکامل حاصل کرده ، زبانهای مستقلی شدند. مانند فرس قدیم ( عصر کتیبه های دوره هخامنشی ) یا زبان ماد ( عصر کتاب اوستا) یا زبان سانسکریت ( عصر کتب چهارگانه ودا) یا زبان پهلوی قدیم ( عصر پارت ها) .این زبانها ی قدیم در ایران زمین اکنون مورد تکلم نیست و جزء زبانهای مرده قرار گرفته اند ولی در هندوستان زبان سانسکریت هنوز زنده و موجود و کتب مقدسه هندوها حافظ آن است.

هم چنین در دین و اعتقادات نیز عقائد آریائی های باستانی در هند و ایران مشترک بوده اند، کتیبه لوحی که در بوغازکوی در نزدیکی آنکارا از عصر تمدن هیت ها در سال 1907 م . کشف گردید اشاره به اسامی خدایانی می کند که آن خدایان در نزد آرین های قدیم مورد پرستش بوده اند و تاکنون نیز در هند معبودیت دارند. مانند : آلهه میترا ، ایندرا ، وارونا که هر سه هم در ودا و هم در اوستا مذکورند. خلاصه آئین های تازه وارد در مدت ده قرن با بومیان ایران آمیخته و آئین پرستش طبیعت را با عقائد مغان بومی که اعتقاد به نور و ظلمت و ایمان به سحر و جادو بود ترکیب کردند تا نوبت به ظهور دین عام مزدیسنی رسید.

به هر حال اگر بخواهیم ادیان ایران باستان را طبقه بندی نمائیم، می شود آنها را به صورت زیر دسته بندی نمود:

آئین مغان

آئین مهرپرستی یا میترائیسم

دین زردشت

آئین مانی

آئین مزدک

تعریف دین از نظر دانشمندان اسلامی

مراد این دانشمندان از دین، دین وحیانى و الهى است نه هر چه که نام‏دین بر او نهاده مى‏شود. ومنظور آنها دین بشرى و ادیانى‏که ساخته انسان است و ریشه در نیازهاى آدمى دارد، نمی باشد. و منظور آنها دینی نیست که بر پایه بت پرستى ‏یا اعتقاد به نیروهاى جادویى و مانند آن باشد. بلکه منظور آنها از دین ادیانى است که ریشه در غیب دارند و پایه و اساس آنها بر وحى و پیام الهى استوار است، و انسان نه‏سازنده دین بلکه دریافت کننده پیام الهى است که باید به آن‏اعتقاد پیدا کرده و به محتواى وحى ملتزم شده و سلوک فردى واجتماعى خود را بر آن اساس تنظیم کند.

علامه طباطبایی با بیان اینکه دین تنها به نیایش و ستایش خدا نپرداخته، بلکه برای کلیه شئون فردی و اجتماعی انسان دستورهایی جامع و مقرراتی مخصوص وضع نموده است، می گوید:

دین، عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی است که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند، اعتقاد به این عقایدو انجام این دستورها، سبب سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان است.

ایشان در تفسیر المیزان بعد از غیر تقلیدی دانستن پیروی از دین می‌نویسد: دین مجموعه ای از معارف مربوط به مبدأ و معاد و قوانین اجتماعی ، از عبادات و معاملات که از طریق وحی و نبوت به بشر رسیده، نبوتی که صدقش با برهان ثابت شده و نیز مجموعه از اخبار که مخبر صادق ازآن خبر داده، مخبری که باز صادق بودنش به برهان ثابت شده است .

در جا دیگر می نویسد:دین نظام عملى مبتنى بر اعتقاد است که مقصود از اعتقاد در این مورد تنها علم نظرى نیست; زیرا علم نظرى به تنهایى مستلزم عمل نیست، بلکه مقصود از اعتقاد، علم به وجوب پیروى بر طبق مقتضاى علم قطعى است .

ذیل آیه‏27 سوره روم نیز می نویسد: «لیس الدین الا سنة الحیاة و السبیل التى یجب على الانسان ان یسلکها حتى یسعد فى حیاته فلا غایة للانسان یتبعها الالسعادة‏»،دین جز قانون زندگى و راهى که انسان باید براى رسیدن به سعادت بپیماید، نیست و هدف نهایى انسان همان رسیدن به سعادت است.

ونیز بیان می کند که: دین روش مخصوصى است در زندگى که صلاح دنیا را به طورى که موافق کمال اخروى و حیات دایمى حقیقى باشد تامین مى‏نماید. پس در شریعت‏ باید قانون‏هایى وجود داشته باشد که روش زندگانى را به اندازه احتیاج، روشن سازد.

استاد مطهری رحمه الله علیه می‌نویسد: اصول مکتب انبیاء که دین نامیده می‌شود یکی بوده است و آن اسلام است و اسلام نام دین خداست، که یگانه است، همه پیامبران برای آن مبعوث شده‌اند و به آن دعوت نموده اند.

سید مجید ظهیری می‌نویسد : دین مجموعه تعالیمی است که از طریق غیر عادی کسب معرفت یعنی وحی بدست می‌آید.

دکتر بیوک علیزاده در تعریف کاربردی از دین می‌نویسد: ادیان، علی العموم، برای پیروان خود سه کار انجام داده اند :

1- توصیفی از جهان هستی و جایگاه آدمی در آن بدست داده اند (جهان بینی). 2- بر اساس توصیف یاد شده شیوه زندگی خاصی را توصیه نموده اند. 3- آن توصیف و شیوة زندگی مبتنی بر آن را در قالب اعمالی نمادین و سمبلیک که همان عبادیات هستند متبلور کرده اند. در جای دیگر می نویسد: « ان الدین فى عرف القرآن هو السنةالاجتماعیة الدائرة فى المجتمع و ان السنن الاجتماعیه اما دین حق فطرى و هو الاسلام او دین محروف عن الدین الحق و سبیل‏الله عوجا »; دین در عرف قرآن، سنت اجتماعى حاکم بر جامعه مى‏باشد و سنت‏هاى اجتماعى یا دین حق و فطرى است که همان اسلام مى‏باشد یا دین منحرف از راه خدا و تحریف شده است.

آیة الله جوادى آملى می نویسد:دین مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتى است که براى اداره امور جامعه انسانى و پرورش انسانها باشد.

ومی نویسد: دین مجموعه عقاید و قوانین و مقرراتى است که هم به اصول فکرى بشر نظردارد و هم در باره اصول گرایشى وى سخن مى‏گوید و هم اخلاق و شئون‏زندگى او را تحت پوشش قرار مى‏دهد و به دیگر سخن، دین مجموعه‏ عقاید و اخلاق و قوانین و مقرراتى است که براى اداره جامعه‏انسانى و پرورش انسان‏ها در اختیار انسان قرار دارد.

با توجه به این تعریف روشن مى‏گردد ، دینى که مبتنى بر وحى است‏از بخشهاى گوناگون تشکیل مى‏شود یک بخش آن عقاید است ‏یعنى حقایق‏و واقعیاتى که باور و اعتقاد به آنها از مسلمانان خواسته شده‏است مانند خدا، وجود قیامت و معاد، نبوت و بهشت و دوزخ و امثال‏آن‏ها.

بخش دیگر آن اخلاقیات است ‏یعنى تعالیمى که فضائل و رذایل‏اخلاقى را به انسان شناسانده و راه تهذیب نفس از رذایل و تخلق‏ به فضائل را به وى ارائه داده است. بخش دیگر آن شریعت و مناسک و احکام و مقررات است که چگونگى‏تنظیم روابط اجتماعى حقوقى و مدنى و سلوک اجتماعى و کیفیت‏روابط اقتصادى و سیاسى و نظامى در این بخش قرار مى‏گیرد

استاد محمدتقى مصباح یزدی در تعریف دین می آورد : کلمه دین به مجموعه‏اى از عقاید، اخلاقیات، احکام و قوانین فردى و اجتماعى اطلاق مى‏شود و ادیان آسمانى آیین‏هایى هستند که از طرف خداى متعال به پیغمبران وحى شده‏اند

در جای دیگر یادآوری می کند: دین برابر است ‏با اعتقاد به آفریننده‏اى براى جهان و انسان و دستورات عملى متناسب با این عقاید.

محمد جواد باهنرمی نویسد: دین عبارت از نظام اعتقادى، عملى و اخلاقى به هم پیوسته‏اى است که از جانب خدا بر پیامبران وحى شده است ‏تا مردم را بر آن اساس، ارشاد و راهنمایى نمایند .

دانشمند گرامی فضل الله کمپانی می‌گوید : دین به معنای وسیع آن عبارتست از شناختن خدا و دانستن وظایف آدمی در برابر او و انجام آنها و دانستن تکلیف شخص نسبت به وجود خود و همنوعان خود و همچنین نسبت به حیوانات و بلکه سایر موجودات و همه اینها از غریزه فطری انسان سرچشمه می‌گیرد.بنابراین دین شامل تکالیف ثلاثه می‌شود یعنی تکالیف الهی که شامل تکالیف نظری و عملی است که تکالیف نظری همان اصول اعتقادات است و تکالیف عملی همان عبادات می‌باشد، تکالیف اجتماعی که مبتنی بر تکالیف حقوقی و اخلاقی است. تکالیف فردی که شامل تکالیف جسمی و روحی است .

مولانا جلال الدین رومی می فرماید :

چون ز خود رستی همه برهان شدی

چون که گفتی بنده ام سلطان شدی

علامه اقبال لاهوری در تعریف دین می‌نویسد:

چیست دین برخاستن از روی خاک

تا که آگه گردد از خود جان پاک









سایر محصولات :
مقاله درباره ادیان ایران باستان

مقاله درباره ادیان...

تحقیق در مورد وقوع بیماری باکتریائی لکه برگی و بلایت چغندر 17 ص

تحقیق در مورد وقوع بیماری...

مقاله درباره ادیان الهای

مقاله درباره ادیان الهای...

تحقیق در مورد وظیفه مادر و تربیت فرزند در سال های آغاز زندگی

تحقیق در مورد...

مقاله درباره ادیسون

مقاله درباره ادیسون...

تحقیق در مورد وضعیت سیاسی شهرهای ایران بعد از انقلاب

تحقیق در مورد وضعیت سیاسی...

مقاله درباره ادیب نیشابوری

مقاله درباره ادیب نیشابوری...

تحقیق در مورد وصیتنامه نیما یوشیج 14 ص

تحقیق در مورد وصیتنامه...

مقاله درباره ادیان ومذاهب

مقاله درباره ادیان ومذاهب...

مقاله درباره ادمان های باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی

مقاله درباره ادمان های باستانی...

تحقیق در مورد وحی

تحقیق در مورد وحی...

مقاله درباره ادعای رابطه ریاضی در قرآن

مقاله درباره ادعای رابطه ریاضی در قرآن...

تحقیق در مورد ورود اندیشه های نو

تحقیق در مورد ورود اندیشه های...

مقاله درباره ادعای رابطه ریاضی در قرآن 12 ص

مقاله درباره ادعای رابطه ریاضی در قرآن...

روانشناسی تربیتی 35 ص

روانشناسی تربیتی 35...

مقاله درباره ادبیات

مقاله درباره ادبیات...

تحقیق در مورد ورزش و پوکی استخوان

تحقیق در مورد ورزش و پوکی...

مقاله درباره ادبیات و تغییر در مناسبات اجتماعى

مقاله درباره ادبیات و...

نمونه سوالات سیستم های چند رسانه ای پیام نور کد درس 1115154

نمونه سوالات سیستم های چند رسانه...

روانشناسی تبلیغات 21ص

روانشناسی تبلیغات 21ص...

تحقیق در مورد ورزش از چه زمان در میان مردم رواج یافت؟

تحقیق در مورد ورزش از چه زمان...

مقاله درباره ادبیات زنانه و مردانه

مقاله درباره ادبیات...

مقاله درباره tarh docطرح درس 1

مقاله درباره tarh...

روابط عمومی

روابط عمومی...

تحقیق در مورد وحی در قرآن رشته معارف اسلامی

تحقیق در مورد وحی در قرآن...

مقاله درباره ارائه تجارب موفق سازمانها تعالی سازمانی

مقاله درباره ارائه تجارب موفق سازمانها...

روانشناسی انگیزش 30ص

روانشناسی انگیزش 30ص...

تحقیق در مورد همزیستی انقلاب و نظام در انقلاب اسلامی 22 ص

تحقیق در مورد همزیستی انقلاب و...

مقاله درباره ادبیات و پیشینه تحقیق

مقاله درباره ادبیات و...

روان شناسی کودک

روان شناسی کودک...

مقاله درباره ادبیات فارسی ایران در پیش از اسلام

مقاله درباره ادبیات فارسی ایران در پیش...

تحقیق در مورد هزینه یابی بر مبنای فعالیت

تحقیق در مورد هزینه...

مقاله درباره ارزش غذایی پنیر

مقاله درباره ارزش غذایی پنیر...

تحقیق در مورد هر که نفسی را از مرگ نجات دهد مانند آن است که همه مردم را حی

تحقیق در مورد هر که...

روابط عمومی زندان

روابط عمومی زندان...

مقاله درباره ادبیات معنی های مختلفی دارد

مقاله درباره ادبیات معنی...

تحقیق در مورد هر یک از ما یک نهال را حفظ کنیم

تحقیق در مورد هر یک از ما...

رقابت

رقابت...

مقاله درباره ادیسون

مقاله درباره ادیسون...

تحقیق در مورد نگاهی به رشد اقتصادی و اشتغال در فرانسه 26 ص

تحقیق در مورد نگاهی به رشد اقتصادی...

مقاله درباره ادبیات فارسی

مقاله درباره ادبیات فارسی...

روابط انسانی

روابط انسانی...

مقاله درباره ارائه کارت ورود به جلسه دانشگاه پیام نور

مقاله درباره ارائه کارت ورود...

تحقیق در مورد نگاهی اجمالی به اصول تبلیغاتی صنعت جهانی توریسم و جایگاه ایران

تحقیق در مورد نگاهی اجمالی...

رفتار درمانی و تغییر و اصلاح رفتار

رفتار درمانی و تغییر و...

تحقیق در مورد نیروی انسانی و بهره وری کسب و کار

تحقیق در مورد...

رضایت شغلی

رضایت شغلی...

تحقیق در مورد نویسنده قرآن کیست

تحقیق در مورد نویسنده...

رشد کودک1000

رشد کودک1000...

تحقیق در مورد نمایه سازی

تحقیق در مورد نمایه سازی...

پاورپوینت حرکت های زمین
پاورپوینت معرفی رشته عمران
فایل فلش حل مشکل خاموشی هنگام تماس سامسونگ G350E
پاورپوینت انواع خرابیهای بتن
پاورپوینت حرکت های زمین
پاورپوینت ورزش والیبال
مقاله در مورد مرگ تا رستاخیز
پاورپوینت سقف تیرچه بلوک
پاورپوینت حرکت های زمین
مقاله استفاده از DNS ویندوز 2000
توضیحات بیشتر - دانلود
تحقیق جامع IPv6 30 ص
تحقیق جامع IP آی پی
تحقیق جامع IOSو پیکربندی اولیه روتر و سوئیچ
تحقیق جامع Internet service provider 45 ص
تحقیق جامع internet firewall

کلمات کلیدی :دین یzwnj نویسد ادیان ایران باستان دین جوعه عقاید درباره ادیان ایران قاله درباره ادیان نویسد دین یzwnj نویسد است rlm دین جوعه ادیان ایران دین یzwnj ایران باستان نویسد یzwnj انسان اعتقاد تکالیف عقاید ادیان
  • ۹۶/۰۹/۱۰
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی